Provincie zou verantwoordelijkheid moeten nemen

geplaatst in: Nieuws | 2

DEN HAAG – Afgelopen woensdag 30 september vond de hoorzitting van de statencommissie Verkeer en Milieu over de luchthavenregeling Spoorlaan Den Haag plaats. Naast de verenigingen Heliniet, Houdt Vlietrand Groen, Het Bos van ‘s-Gravenhout en Oud Voorburg, waren er diverse insprekers uit de gemeenten Den Haag, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg.

Behalve particulieren die de argumenten uit ingediende zienswijzen nog eens benadrukten, spraken ook de gemeente Leidschendam-Voorburg, wethouder Marloes Borsboom van de gemeente Rijswijk en gemeenteraadslid Kees Jongh van Pijnacker-Nootdorp zich zeer kritisch en tégen de plannen uit.

Heliniet voorzitter Hans Scherpenhuijzen wees erop dat de provincie verantwoordelijkheid voor het welzijn van haar inwoners zou moeten nemen. Ook voor wat betreft de buiten de in- en uitvliegroutes gelegen vliegroutes die onder landelijke luchtvaartwetgeving vallen.

To70 geluid- en externe veiligheidscontourenInrichtingsplan bij luchthavenregelingVoorts wees hij erop dat het destijds ter inzage gelegde externe veiligheidsrapport van To70 uitgaat van een heli-plaats op een andere locatie, dan volgens het bij de concept luchthavenregeling gevoegde inrichtingsplan. Volgens dat plan komt de heli-plaats tweehonderd meter verderop in de uiterste zuid-westhoek van de GAVI-kavel. Hierdoor komen de veiligheids- en geluidscontouren buiten het luchthavengebied te liggen. Dan volstaat een luchthavenregeling niet meer, maar is een veel zwaarder luchthavenbesluit noodzakelijk. Ter verduidelijking toonde hij situatieschetsen.

Verder gaf hij aan dat de te volgen vliegroutes niet moeten worden overgelaten aan afspraken tussen de luchtverkeersleiding en exploitant HeliPlan. Dan zou tijdens het besluitvormingsproces over de luchthavenregeling niet bekend zijn hoe lang de in- en uitvliegroutes zijn en of al dan niet over woonwijken of snelwegen wordt gevlogen. Naar zijn mening moet dat vóór besluitvorming helder zijn.

Tenslotte gaf de voorzitter van Heliniet aan het onbegrijpelijk te vinden dat Gedeputeerde Staten het negatieve advies van Rijkswaterstaat, vanwege de locatie van de voorgenomen helihaven vlakbij snelwegen, naast zich neer legt. Volgens hem vindt het college in het kader van Den Haag, internationale stad van vrede en recht, het nut van een helihaven voor enkelen blijkbaar belangrijker dan risico’s voor velen.

Het onderwerp wordt besproken door de statencommissie Verkeer en Milieu in haar vergadering op 7 oktober. Provinciale Staten zou in haar vergadering op 14 oktober een beslissing nemen.

Zie ook:

Inspreektekst voorzitter Heliniet

Meer situatieschetsen

2 reacties

  1. Burger

    Goed dat Heliniet ons vertegenwoordigd, nog steeds! Goed bezig en volhouden.

    Waarom wordt er niet naar ons geluisterd? Geen overbodig gevaar en overlast voor mens en milieu,
    ook al omdat het totaal overbodig is.

    Waarom worden deze berichten of de link van deze site niet meer op http://www.ypenburg.nu gezet?
    Ik neem aan dat veel meer mensen het laatste nieuws dan lezen.. en dus meer steun.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.