Directeur Heliplan: eerste vlucht op Ypenburg begin zomer

geplaatst in: Nieuws | 5

Enkele belangstellenden zien de helikopter landen op het Gavi-terrein in Ypenburg. © AD.Enkele tientallen mensen zagen vandaag op het Gavi-terrein in de Haagse wijk Ypenburg een helikopter landen in de ‘oksel’ van het Prins Clausplein (A4/A12). Op deze plek, langs de Spoorlaan, wil het bedrijf Heliplan een heli-haven realiseren. Directeur Van Manen schat in dat aan het begin van de zomer de eerste officiële vlucht kan plaatshebben.

De heli langs de A4. In 2012 verhuurde de gemeente Den Haag dit stuk grond al voor vijf jaar aan Heliplan. © AD.De landing van de helikopter, vol in de avondspits, op de drassige lap grond naast het verkeersknooppunt is zowel een promotiestuntje van Heliplan als een ‘voorlichtingsmoment’. Omwonenden kunnen zelf zien en vooral horen hoeveel geluid een heli maakt als ‘ie landt en opstijgt.

De belangstellenden maken samen een gemêleerd gezelschap. Zo is en blijft de Nootdorpse Saskia Snel sceptisch. ,,Een politieheli maakt een kolereherrie, maar dat ding is nodig denk ik dan. Dat voordeel voor ons, omwonenden, zie ik niet bij deze heli-activiteiten.” Ook twijfelt ze of de heli-haven wel echt relatief bescheiden blijft, zoals haar in de informatietent is verteld. ,,Zoiets kan ook groeien. Kijk maar naar Schiphol. Daar zijn alleen maar start- en landingsbanen bijgekomen en is de overlast in steeds meer gemeenten waar te nemen.”

Ypenburger Joop Vesters en Wil Schipper (Leidschenveen) stellen ter plekke vast dat de herrie van de heli hen meevalt. Wat niet betekent dat ze nu voorstanders zijn. Vesters: ,,Uiteindelijk is het weer meer lawaai en luchtvervuiling.” Ruud Molenaar uit Rijswijk is gekomen om foto’s te maken voor een belangenclub van ondernemers in zijn woonplaats. ,,Laat maar komen die heli-haven. Misschien kunnen we gebruik maken van de landingsplek als er evenementen zijn in Rijswijk. Leuk voor rondvluchten.”

750 meter
Wethouder Karsten Klein is eveneens present op het Gavi-terrein. Hij is, net als een meerderheid in de Haagse gemeenteraad, een voorstander van de komst van een helikopterlandingsplaats. ,,De eerste huizen vind je op 750 meter afstand. Dan hoor je dit niet,” zegt hij als de Airbus Eurocopter EC120B aan komt vliegen.

Ook Heliplan-directeur Lucas van Manen wijst op die 750 meter, daar waar de villawijk Bosweide te vinden is. Hij vertelt een aantal toehoorders dat zijn onderneming van 2007 tot en met 2012 op het Norfolkterrein in Scheveningen zat. Daar turfden ze rond de 50 à 60 vluchten per jaar. ,,Zelfs op dagen dat we er veel op een dag hadden, is er nooit één klacht binnengekomen. En daar hadden we op honderd meter van onze landingsplaats al bewoning.”

Van Manen verwacht dat de komende weken alle procedures worden afgerond. ,,In mei kan het terrein dan in orde worden gemaakt en aan het begin van de zomer zou de eerste officiële vlucht kunnen worden uitgevoerd.” Hij schat in dat Heliplan in de eerste paar jaar 50 tot 60 vluchten per jaar zal verwerken. ,,Net als in Scheveningen dus.” In de vergunning is een maximum van 400 vluchten opgenomen.

De heli bij het ADO-stadion. © AD.

Op_het_NorfolkterreinLucas van Manen benadrukt deze woensdag ook nadrukkelijk dat Heliplan nooit een serieus oog heeft laten vallen op het Ilsy-plantsoen in de Ypenburgse vliegeniersbuurt. ,,Dat hebben we in 2004 bestudeerd en al snel doorgestreept. Te dicht op de huizen daar.”

Een ander bedrijf, het Amsterdamse Helinet, heeft later nog wel enige tijd werk gemaakt van de aanleg van een heli-haven nabij het Ilsy-plantsoen. Tegenstanders richtten daarop begin 2007 de vereniging Heliniet op. Het plan van de helikopterfirma is echter nooit van de grond gekomen en Helinet werd in 2010 failliet verklaard. Actiegroep Heliniet was toen al maanden een slapende vereniging.

Eind vorig jaar is de vereniging weer actief geworden, want de komst van een heli-haven op het Gavi-terrein kan evenmin niet op instemming van de leden rekenen. Of zoals op de site wordt geschreven: ‘Ook voor deze locatie is Heliniet van mening dat sprake zal zijn van geluidsoverlast, milieuschade en veiligheidsrisico’s’.

Op deze plek, vlakbij knooppunt Prins Clausplein en de Spoorlaan, wil het Haagse bedrijf Heliplan een heli-haven openen. © AD/Desirée Schippers.

[bron: Algemeen Dagblad]

5 reacties

  1. Bewoner Buizerdlaan

    Nou, dat geluid valt dus niet mee. Toen de heli aan kwam vliegen kon mijn familie hem thuis (binnen!) goed horen. En toen hij later weer wegvloog, hoorden we hem duidelijk ook. 1 per dag is echt niet zo erg, maar wat als er zaterdag 30 rondvluchten zijn? Er zit geen maximum per dag in de vergunning. Het is duidelijk dat de provincie en de gemeente prestige belangrijker vinden dan hun inwoners. Erg jammer.

  2. Burger

    Het is wel logisch dat er geen klachten zijn over geluidsoverlast, want als ik een helikopter hoor, ga ik niet steeds
    buiten kijken of het een helikopter is van politie of andere hulpverlening.

    Heel vreemd vind ik het, dat er nu plannen zijn om vlakbij de landingsplaats huizen te bouwen??

  3. Burger

    Het is alweer 16 mei. Is er geen nieuws meer te melden?
    Waar is het wachten op?

  4. Bewoner

    Het is erg stil rond de helihaven. Een poosje terug las ik ook dat er plannen zijn voor woningbouw en nu lees ik zelfs dat er een camping geopend is op het terrein…. Is er al een besluit genomen?? Die helihaven mag van mij wegblijven.

  5. Bewoner ganzenplantsoen

    Beetje jammer dat wij als naaste bewoners niet op de hoogte zijn gesteld van dit plan en de
    mogelijkheid om bezwaar te maken. Hoewel ik ten zeerste betwijfel of het zin heeft om bezwaar te maken omdat het meestal al door hogerhand besloten is en het er gewoon doorheen gedrukt wordt. De wethouder luistert beleeft knikt eens en weet ondertussen dat het toch gebeurt. Democratie? Lange neus!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.