Het door de vereniging Heliniet ingediende beroep tegen afwijzing van haar bezwaarschrift tegen de van rechtswege verleende omgevingsvergunning voor een helihaven is afgedaan. Na een recente zitting heeft de bestuursrechter uitspraak gedaan. Heliniet is op alle punten in het gelijk gesteld.
De rechtbank is met Heliniet meegegaan in de stelling dat het college van Burgemeester en Wethouders de grondslag van de aanvraag heeft verlaten. Het college heeft immers pas na de van de vergunninghouder ontvangen aanvulling de aanvraag opgevat als aanvraag voor het gebruik van de GAVI-kavel als helihaven. Dit is volgens de rechtbank een ongeoorloofde vorm van het wegnemen van de beletselen voor vergunningverlening.
De vergunninghouder had volgens de rechtbank expliciet in de aanvraag moeten verzoeken om de GAVI-kavel voor vijf jaar ten behoeve van een helihaven te gebruiken. Dat heeft de vergunninghouder echter niet gedaan. In de aanvraag staat dat het slechts zou gaan om werkzaamheden voor een toegangshek. De rechtbank acht het dan ook van belang dat het gebruik als heliplatform veel ingrijpender is dan het plaatsen van een hekwerk.
De bestuursrechter heeft Heliniet dus op alle punten in het gelijk gesteld. De gemeente Den Haag kan tegen deze uitspraak nog in beroep gaan.
Inge
Let wel, ze mogen een nieuwe aanvraag indienen voor het gebruiken van het terrein als helikopterlandingsplaats. Ben erg benieuwd of de gemeente in beroep gaat. De eerste poging voor een helikopterlandingsplaats in Ypenburg hadden ze al verloren. Nu wordt de grond bouwrijp gemaakt voor woningen naast het zwembad en dan komt de veiligheid weer in het geding.
Burger
We zijn er nog niet, maar toch gefeliciteerd! Hou vol!
Nancy
VOORGESCHIEDENIS : de Provincie Zuid-Holland oordeelde eind 2015 op grond van de toen bekende feiten en ingebrachte bezwaren (door omwonenden, de Wijkvereniging Oud Voorburg, e.a.) dat slechts een – beperkte, beperkende t.o.v de aangevraagde – vergunning voor deze commerciële helihaven verleend kon worden. De exploitant diende aan tal van voorwaarden te voldoen, zowel vóór als ná ingebruikneming van het terrein (o.a. 1. evaluatie van de ervaringen door omwonenden; 2. slechts een zéér beperkt aantal (t.o.v. de aangevraagde) vliegbewegingen per jaar; 3. het tijdig en duidelijk kenbaar maken aan omwonenden van de mogelijkheid klachten en incidenten te melden (‘alarm-nummer); etc. etc.