375 zienswijzen over helihaven Ypenburg

geplaatst in: Nieuws | 2

375 zienswijzen over helihaven Ypenburg13-01-2015 • Maar liefst 375 mensen hebben een zienswijze ingediend over de komst van een nieuwe commerciële helihaven bij het Prins Clausplein in Den Haag. Net als de SP zitten de inwoners van Ypenburg en omgeving duidelijk niet op een nieuwe commerciële helihaven te wachten.

Helikopters zijn in vergelijking met andere vervoermiddelen erg luidruchtig en vervuilend. Inwoners van Ypenburg, Leidschenveen, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Nootdorp en Delft lopen hierdoor risico op onder meer geluidsoverlast, milieuschade en woningwaardedaling.

Aan de hand van de ingediende zienswijzen geeft het provinciebestuur advies aan Provinciale Staten. Die beslissen of de vergunning er komt. SP-Statenlid Lies van Aelst: ‘375 zienswijzen is echt heel veel. De provincie doet er dus goed aan dit zwaar te laten wegen. Ter vergelijking: in 2007/2008 was het verzet ook groot en toen waren het er 280′.

Hulpdiensten

In tegenstelling tot commerciële helihavens is de SP wél voorstander van de inzet van helikopters voor bijvoorbeeld hulpdiensten. Grote toename van commerciële helikoptervluchten kan echter leiden tot onnodige overlast en milieu- en gezondheidsschade. Dat willen we voorkomen.

[bron: SP Zuid-Holland]

Meer artikelen hierover:

Telstar online
Het Krantje online
Omroep West
dé Weekkrant Leidschendam-Voorburg
Den Haag FM
NU.nl

2 Antwoorden

  1. C. Beerse

    Mijn zienswijze is dat een helicopterhaven op Ypenburg misschien wel historisch verantwoord is, Ypenburg was immers de standplaats van het eerste hefschroefvliegtuig in Nederland. Maar dat Ypenburg niet echt heeft doorgezet als helicopter luchthaven heeft een reden: Het zal commercieel niet aantrekkelijk genoeg zijn geweest. Dat het niet zou mogen is niet waar, er ware immers wel burger luchtvaart initiatieven op Ypenburg, zoals zweefvliegen en dergelijke.

    Om kort te gaan: Een commerciele helicopter landingsplaats zal het niet trekken: De per heli te vervoeren bobo’s zitten te ver weg (aan de andere kant van de utrechtse baan, en dan bedoel ik in de lengte richting) en de te bevliegen doellen zijn te dichtbij: Zestienhoven, The Hague Airport en ook Schiphol zijn in auto-minuten bijna net zo dicht bij als de beoogde landingsplaats.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.